فلسطین از منظر آیت‌الله خامنه‌ای (کتاب)

فلسطین از منظر آیت‌الله خامنه‌ای
اطلاعات کتاب
نویسنده سعید صلح میرزائی
موضوع فلسطین
زبان فارسی
مجموعه یک جلد
اطلاعات نشر
ناشر فرهنگ انقلاب اسلامی
تاریخ نشر ۱۳۹۰ش

فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه ای، کتابی است به زبان فارسی، نوشته سعید صلح میرزائی، که حاوی نظرات و بیانات آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره مسأله فلسطین است. نویسنده، سخنان آیت الله خامنه‌ای را در مجامع عمومی و خطبه‌های نماز جمعه، پیرامون مسأله فلسطین طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار داده، و کتاب را به صورت موضوعی در هشت بخش تنظیم نموده است که شامل کلیات، شکست‌ها و پیروزی‌ها، مسئولیت‌ها، جنایات، راه حل‌ها، قهرمانان، روشنگری، و آینده روشن است. علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی آیت الله خامنه‌ای، در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، مسأله فلسطین را از منظر تاریخی و سیاسی مورد بررسی قرار داده است. این کتاب در ۴۱۴ صفحه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است.

پیشینه مسأله فلسطین

نوشتار اصلی: فلسطین

قریب به یک قرن است که مسأله اشغال فلسطین و تشکیل دولت یهود، از مسائل مهم جهان اسلام است. علمای مسلمان، فراخور مسئولیت شان و در موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی، نسبت به این مسأله واکنش نشان داده‌اند. علمای شیعه نیز از همان ابتدای اشغال فلسطین، از این مسأله ابراز نگرانی کرده و با فلسطینیان هم دردی نشان داده‌اند؛ و بر مبارزه با اشغالگران تا آزادی سرزمین فلسطین تاکید کرده‌اند. گرچه در طی دهه‌های اول تشکیل دولت صهیونیستی در خاک فلسطین، پیشگامان مبارزه با اشغالگری، کشورهای عرب همسایه فلسطین، مانند مصر و سوریه بودند، اما شکست‌های پیاپی اعراب از اسرائیل، بیشتر این کشورها را از دایره حمایت از مبارزان فلسطینی خارج کرد و در نهایت بیشتر آنان تن به سازش با رژیم صهیونیستی دادند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی، مبارزه با اشغالگری صهیونیست‌ها و حمایت از فلسطین، به عنوان یک سیاست ثابت توسط مسئولان جمهوری اسلامی اعلام و اتخاذ شد. اکنون سخن عالمان شیعه مبنی بر ضرورت مبارزه برای آزادی فلسطین، با ابزار قدرت و سیاست که به دست انقلابیون مسلمان افتاده بود، به گوش مسلمانان منطقه و مردم جهان می‌رسید.

مؤلف

نویسنده کتاب، سعید صلح‌میرزائی، متولد ۱۳۵۸، او سه کتاب درباره دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای نوشته است: «حوزه و روحانیت»(۱۳۹۰)، «فلسطین»(۱۳۹۱)، «حماسه اقتصادی» (۱۳۹۳).

ساختار کتاب

عنوان کامل کتاب، «فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی» است. این کتاب در ۴۱۴ صفحه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده و تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است.

این کتاب از یک مقدمه به قلم دکتر ولایتی، خطبه نماز جمعه روز قدس آیت الله خامنه‌ای در سال ۵۸ با عنوان «یادی از دومین روز قدس»، و هشت بخش اصلی تشکیل شده که شامل کلیات، شکست‌ها و پیروزی ها، مسئولیت‌ها، جنایات، راه حل‌ها، قهرمانان، روشنگری، و آینده روشن است.

مقدمه

دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه‌ای در امور بین الملل، مقدمه‌ای ۱۳ صفحه‌ای بر این کتاب نگاشته‌است. وی در این مقدمه، به تاریخچه مسأله فلسطین پرداخته، و اشغال فلسطین و تشکیل دولت صهیونیستی را بخشی از توطئه غرب جهت مقابله با دنیای اسلام معرفی می‌کند. وی توجه ویژه رهبران انقلاب اسلامی ایران را به مسأله فلسطین، نشانه اهمیت حیاتی این مسأله دانسته، و سخنان و موضع‌گیری‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای را ضامن ادامه حیات مقاومت در برابر اسرائیل می‌داند.

بنیامین نتانیاهو، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به مواضع رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین و نابودی اسرائیل اعتراض می‌کند و کتاب فلسطین را نشان می‌دهد.

یادی از دومین روز قدس

این بخش از کتاب ،خطبه نماز جمعه روز قدس، در ۱۷ مرداد ۱۳۵۹ است که توسط آیت الله خامنه‌ای ایراد شده است.

حاشیه‌ها

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در ۹ مهر ۱۳۹۴ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طی سخنانش نسخه‌ای از این کتاب را به حضار نشان داده و مواضع واقعی دولت و رهبر ایران را درباره اسرائیل، خصمانه خواند؛ و از نمایندگان دولت‌های حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل خواست نسبت به سخنان رهبر ایران علیه اسرائیل واکنش نشان دهند. سخنان نتانیاهو، در رسانه‌های داخلی ایران بازتاب گسترده‌ای یافت؛ و موجب معرفی کتاب فلسطین و رجوع دوباره به مباحث این کتاب شد.

پانویس

  1. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
  2. گفت و گوی سایت مشرق با نویسنده کتاب|

منابع

  • صلح میرزائی، سعید؛ فلسطین از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ تهران؛ انقلاب اسلامی؛ ۱۳۹۰.